Nieuwe MRB regels treffen 70% Nederlandse oldtimers

Per 2014 verandert er het een en ander qua belastingen voor auto’s tussen de 25 en 40 jaar oud. Nu is ook de impact hiervan becijferd, maar liefst 70% van de eigenaren ondervindt negatieve gevolgen.

De conclusies die we dankzij uitpluiswerk door de VWE kunnen trekken zijn dat met name chauffeurs van oude stinkbenzen geraakt worden, dat het gros van de auto’s echter gewoon op benzine rijdt, en dus in ieder geval op het kwarttarief kan terugvallen.

  • In totaal rijden er 260.103 oldtimers (auto’s van 25 jaar en ouder) op Nederlands kenteken, 179.550 op benzine, 40.379 op diesel, 40.145 op LPG, en 29 ‘overig’.
  • 119.122 (45,8% van alle oldtimers en 66,3% van de benzine-oldtimers) van de benzinemodellen is in 2014 tussen de 25 en 40 jaar.
  • 62.781 LPG’ers en dieselaars (24,1% van alle oldtimers en 78,0% van hun categorie) zitten in hetzelfde schuitje.

In totaal 181.903 eigenaren (70% van het totaal) zijn dus de pineut, waarbij een derde van hen de volle mep aan MRB betalen als enige optie heeft (of het lozen van hun voertuig natuurlijk).

PlaatsMerkModelAantal
1 Mercedes-Benz 190-serie 10.788

2

Mercedes-Benz

200-500-serie (W124)

9.764

3

Volkswagen

Golf

9.349

4

Mercedes-Benz

200-280-serie (W123)

9.149

5

Mercedes-Benz

S-klasse

7.458

6

Citroën

2 CV

6.627

7

BMW

3-serie

3.904

8

Volkswagen

Golf cabriolet

3.711

9

Opel

Kadett

3.483

10

Mercedes-Benz

SL-klasse

2.367

Bron:VWE Trendweb

Het grootste deel van de Nederlandse oldtimers (69%) rijdt op benzine. Diesel en LPG zijn vrijwel even populair. Een overzicht van alle Nederlandse personenauto's van 25 jaar en ouder naar brandstofsoort:

BrandstofAantal% van totaal
Benzine

179.550

69,0%

Diesel

40.379

15,5%

LPG

40.145

15,4%

Elektriciteit

17

0,0%

Overig

12

0,0%

Totaal

260.103

100,0%

Bron:VWE Trendweb

Bron:automobielmanagement.nl