Vauxhall cavalier

Buitenechtelijke kinderen, dat is altijd al een beetje raar geweest; je bent familie, maar eigenlijk ook weer niet. Hoor je er nou wel of niet bij? Niet alleen mensen kunnen een buitenechtelijk kind hebben; ook in de Manta wereld komt zo’n buitenechtelijk kind voor.

We hebben het hier over:

De Vauxhall Cavalier

Toen Opel in 1975 de Ascona op de markt bracht, kon je deze in de UK kopen als Vauxhall Cavalier. Deze zag er bijna hetzelfde uit als de Ascona, maar had als belangrijkste verschil een volledig gesloten front, een design aanpassing bedacht door Wayne Cherry. Maar voor de Manta had Vauxhall geen apart model, maar was het een onderdeel van de cavalier lijn. Vauxhall introduceerde in november 1975 de Vauxhall Cavalier GLS Coupe, het enige officiële Britse antwoord op de Opel Manta. De rechts-gestuurde Cavaliers werden in Antwerpen geproduceerd en per schip getransporteerd naar de UK, maar vanaf 1977 werden de Cavaliers geproduceerd in Luton. De productie van de Coupe was tot 1979. Ook werd er een CC versie gebouwd, deze werd Cavalier Sportshatch genoemd. In de eerste jaren waren de CC’s beschikbaar als 1600 GL of 1900 GL. Vanaf 1978 werd de 1900 GL vervangen door een 2000 GLS. De Sports Hatchback werd geproduceerd tot 1981 en was beschikbaar als een 1600GL of 2000 GLS.

In 1981, bij de introductie van de Ascona C, verdween de Cavalier Coupe en werd deze vervangen door een Opel Manta. Dit was het eerste moment dat de naam Opel Manta werd geïntroduceerd in de UK. In de UK zijn 180.304 Manta’s verkocht, waarvan 16.735 als Vauxhall Cavalier Coupe of Sportshatch.

Bijzondere varianten

Vauxhall Cavalier mk 1 Coupe Centaur Convertible

Vauxhall Cavalier mk 1 Coupe Centaur Convertible

Een unieke variant op de GLS was de Centaur cabriolet, officieel genoemd de "Vauxhall Cavalier mk 1 Coupe Centaur Convertible" Onder supervisie van Vauxhall bouwde de firma Crayford 118 Cavaliers GLS 2.0e om tot een cabriolet in de Magraw Engineering fabriek in Bromley (Kent). Crayford had al een reputatie als cabriolet bouwer, zo hadden zij al van de Audi 100 en VW Scirocco een cabrio variant gebouwd. De ombouw naar een cabriolet begon in 1978, waarbij gebruik werd gemaakt van een zogenaamde T-Bar techniek. Dit maakt de ombouw naar cabriolet wat eenvoudiger, omdat het frame dan minder aanpassingen nodig heeft om voldoende stijfheid te kunnen hebben. Tussen de A-stijl en de B-stijl werd het dak vervangen door een T-constructie, iets wat we tegenwoordig ook wel 'targa' noemen. De rest van het dak, dus ook achter de B-stijl werd weggehaald en vervangen door een stoffen kap. Onder de naam Vauxhall Cavalier Centaur werd dit model exclusief verkocht via de Vauxhall dealers.

Vauxhall Cavalier Mk 1 "Silver Aero" 2.4 Turbo Sportshatch

Vauxhall Cavalier Mk 1 Silver Aero

Aan het begin van de jaren '80 kwam Wayne Cherry met zijn befaamde 'Silver Aero' Cavalier. Dit prototype was gebaseerd op de MK1 Sportshatch. Deze auto werd voor het eerst tentoongesteld bij de International Car Show, oktober 1980. De bedoeling was dat bestaande gebruikers hun auto om konden laten bouwen tot een Silver Aero variant!
De auto had een 2.4 motor met Turbo, welke 150pk produceerde. Het blok werd gebouwd door de combinatie WBB Racing Limited & Turbo Torque Limited. Net zoals de i400 had de motorkap extra openingen voor het koelen van de turbo. Vooral de neus van deze Cavalier viel op; deze, van glasvezel gemaakte neus had een lage voorspoiler en ingebouwde mistlampen. Achterop was ook een spoiler gemonteerd, terwijl het interieur ook werd aangepakt; Recaro leren stoelen en een Voxon radio/cassette speler. Lichtmetalen velgen complementeerden deze uitvoering. Helaas bleef het bij een prototype en ging dit concept nooit in productie. Maar het prototype rijdt nog steeds rond, met minder dan 25.000 miles op de teller.