Enkel Tweede Kamer kan oldtimers 'redden'

Nadat gisteren het overleg tussen staatssecretaris Weekers en de autosector over de MRB-heffing op oldtimers vastliep, heeft de politicus zes alternatieven naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin geeft hij aan welke mogelijkheden op tafel lagen, maar waarschuwt hij ook dat bij een gebrek aan een akkoord de heffing voor alle oldtimers gaat gelden.

Weekers waarschuwt dat de Tweede Kamer nu aan zet is. Als die niet met een oplossing komt, gaat de maatregel per 1-1-2014 in voor alle klassiekers, geen uitzonderingen.Het stranden van het overleg heeft tot gevolg dat de voorgenomen volledige afschaffing van de vrijstelling, zoals aangekondigd in het Regeerakkoord, zal worden uitgewerkt in het Belastingplan 2014 (Prinsjesdag- RK), zo verklaart hij.Het kabinet laat het nu aan de Kamer over deze afschaffing af te wegen tegen de besproken alternatieven met de oldtimerbranche, waarbij de Kamer zich ervan bewust moet zijn dat de alternatieven ook moeten worden voorzien van budgettaire dekking.

Dat laatste punt is essentieel, omdat daar het overleg tussen de sector en het ministerie op vastliep. De maatregel moest geld opleveren en dat geld zal gevonden moeten worden. Het spreekt voor zich dat in deze tijden dat budgetniet zo maar te vinden is. Dat zullen Kamerleden nu toch moeten gaan doen willen ze de MRB-heffing voorkomen. Weekers legt verschillende mogelijkheden voor en geeft aan wat deze kosten. Deze drie voorbeelden noemt Weekers zelf het meest realistisch.

  • Na 30 jaar (benzine) en 40 jaar( diesel/LPG) gaan auto's een kwart van het normale tarief betalen, daarvoor de volle mep. Dit kost 36 miljoen euro.
  • Volledige vrijstelling voor auto's ouder dan 40 jaar. Dit kost 16 miljoen euro.
  • Een 30 dagen kaart voor 100 euro per jaar: men geeft steeds van tevoren aan welke dag(en) ze met hun klassieker op pad willen. Dit loopt dan via de