Het invoeren van een Manta

rdwEnkele weken geleden kocht een bekend clublid dé Opel Manta in Zwitserland. Hij vroeg mij hoe de Manta ingevoerd moest worden en hoe het in zijn werk gaat. Inspector Manta is de beroerdste niet en heeft dit tot de bodem toe uitgezocht.

  1. Je vind de Opel Manta van je dromen, deze wordt te koop aangeboden in Zwitserland. Er wordt een afspraak gemaakt met de huidige eigenaar om de Manta te bezichtigen en natuurlijk een proefrit? Je bent overtuigd dat dit geen replica is, onderhandelt nog even en legt een flink bedrag neer om de geliefde naar Nederland te brengen. Achter op de auto-ambulance die vele kilometers weer terugwaarts. Eenmaal thuis aangekomen de manta snel de garage in, om vervolgens het papier werk te regelen.
  2. Je begint bij de RDW. Daar moet een afspraak gemaakt worden om de auto te keuren. Dit kan tegenwoordig online via de website www.rdw.nl. Je kan ook zonder afspraak naar de RDW op alle werkdagen tussen 8:00 en 12:00. Als het die morgen druk is, kan er geen keuring uitgevoerd worden. Er wordt dan een afspraak gemaakt.
  3. Weet van te voren hoe je de auto bij het keuringsstation krijgt. Wil je rijdend met desbetreffende Manta naar de keuring, vraag een 1-dags-kenteken aan bij de RDW. Dit is gratis en kan tegelijkertijd met de keuringsafspraak besteld worden. Let erop dat het "lenen" van groene kentekenplaten grote nadelige gevolgen kan hebben voor de eigenaar van de groene platen!
  4. Neem juiste papieren van de Manta en jezelf mee. Dit zijn het buitenlandse kentekenbewijs, eventueel overschrijfpapieren en een geldig legitimatiebewijs. Zonder deze documenten kan de RDW helaas niks voor je betekenen.
  5. Tijdens het onderzoek worden gegevens vastgelegd die nodig zijn voor registratie in Nederland. De exacte procedure is afhankelijk van herkomst van het voertuig. Denk aan het wegen van de Manta en een autotechnische keuring. Vooral met een Manta heb je nogal eens bekijks van verschillende keurmeesters. Het is mogelijk om bij de RDW een APK uit te laten voeren. Dit kan gelijk met het keuren. Dit is niet vereist. Men kan later bij je eigenste APK keurmeester de keuring uit laten voeren.
  6. Als er een afwijkende motor in zit kan de RDW vragen naar de herkomst van deze motor. Wees dit voor en zorg voor een antwoord, desnoods een email van de verkoper.
  7. Na het onderzoek door de RDW worden de papieren in orde gemaakt. Vervolgens kan men gelijk naar de Belastingsdienst voor de fiscale afhandeling. De Belastingsdienst zit of in het gebouw van de RDW, of men kan de gegevens in een enveloppe doen, waarna deze via de interne post naar de Belastingdienst gaat. Over het algemeen hoeft er geen BPM te worden betaald aangezien de meeste Manta’s oldtimer zijn.
  8. Als aan alle verplichtingen is voldaan, krijg je het kentekenbewijs binnen vier werkdagen thuis gestuurd, waarna kentekenplaten gemaakt moeten worden. Dit kan bij vele verschillende bedrijven.
  9. Het enigste wat dan nog geregeld moet worden voordat je op de openbare weg mag is een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) af te sluiten. Dit is vaak snel geregeld waarna de Manta op het Nederlandse wegennet uitvoerig mag worden bereden.